Prúdy

21.02.2001 - 13:37     od: pigi

Táto legendárna slovenská skupina, ktorej názov v súčasnosti už iba charakterizuje takzvané voľné združenie muzikantov okolo osoby jej lídra, gitaristu a speváka Pavla Hammela, započala svoju existenciu v roku 1962. Vtedy sa kvarteto kamarátov (Pavol Hammel - gitara, Peter Saller - gitara, Vladimír Kaššay - basgitara a František Machats - bicie), ovplyvnené nastupujúcou vlnou rock´n´rollu a ´dopované´ kapelami z frekvencie Rádia Luxembourg rozhodlo dať dohromady spoločnú kapelu The Jets, s ktorou za mikrofónom príležitostne pôsobil Boris Puškár. Svoj prvý koncert odohrali o niekoľko mesiacov neskôr v kulturáku na Súťažnej ulici s repertoárom, pozostávajúcim z coverov skladieb Sputniks, Shadows a Ventures. Onedlho po svojom koncertnom debute kapela upúšťa od anglického názvu a premenúvava sa na Prúdy. S repertoárom doplneným o skladby The Beatles a The Who vystupujú na čajoch o piatej. V 1964-om už majú v repertoári aj vlastné skladby, otextované Rudolfom Skukálekom. Po víťazstve na celoslovenskej prehliadke beatových skupín nakrúcajú v štúdiu Slovenského rozhlasu svoju prvú skladbu, inštrumenálku "Šálka čaju". Nasledujúci rok začína s Prúdmi spolupracovať syn spisovateľky Márie Ďuríčkovej, mladý básnik Ján Masaryk, ktorého poézia Hammela doslova očarila.

V roku 1967 Prúdy vystupujú v humoristických programoch dvojice Lasica - Satinský - Večery pre dvoch. Z kapely však v tom období odchádza Machats, na jeho miesto nastupuje niekdajší člen legendárnej Ursínyho kapely The Beatmen, Peter Petro. Kvaššay zároveň privádza do Prúdov mladého klaviristu, vtedy študenta kompozície na Bratislavskom konzervatóriu Mariána Vargu. Aj keď jeho účasť v kapele sa mala pôvodne týkať iba pomoci s aranžmánmi v jednej skladbe, neskôr dostáva ponuku stať sa plnohodnotným členom skupiny. Práca s Prúdmi ho natoľko fascinuje, že sa bez nejakých výčitiek rozhodol opustiť konzervatórium. S Prúdmi zároveň začínajú spolupracovať dvaja textári - Hammelov kamarát z ´výšky´ Boris Filan a Vargov spolužiak z ´konzervy´ Kamil Peteraj, čerstvý laureát ceny PEN-klubu. V decembri sa kapela zúčastnila na 1. československom beatovom festivale v pražskej Lucerne, z ktorého si odnáša cenu za najlepšie texty. V nasledujcom roku sa skladby Prúdov objavujú na mini LP vydanej Supraphonom. V limitovanom náklade vychádza singlovka "Poď so mnou" a SP so skladbami "Tam v Massachusetts" a "Spievam si pieseň".

Rok 1968 bol pre kapelu rokom výrazných a najmä častých personálnych zmien. Aj napriek obrovskému úspechu LP najprv odchádza Petro, ktorého za bicou súpravou strieda nestor bratislavskej beatovej scény, Ľubomír Dolinský. Čoskoro po jeho príchode sa však rozhodol ´dať výpoveď´ jeden zo zakladajúcich členov Kaššay, ktorého nahrádza niekdajší ´soulmenovský´ basák, študent hry na kontrabas Fedor Frešo. Ani Dolinský však s Prúdmi veľa paličiek nezničil a ešte v tom istom roku ho strieda konzervatorista a zároveň ďalší muzikant, ktorý si užíval slávy s The Soulmen - Vladimír Mallý. V tejto zostave v rozhlase nakrúcajú nové skladby a zároveň kolekciu prearanžovaných kolied k filmu Iva Húščavu "Aleluja". V decembri vyrážajú do Prahy na 2. ročník československého beatového festivalu. Aj keď ich vystúpenie nepatrilo medzi tie najúspešnejšie, skladba "Čierna ruža" bola vyhlásená za skladbu festivalu.

V 1969-om vychádza u Supraphonu dnes už legendárny album "Zvonky zvoňte", avšak po jeho vydaní prekvapivo kapelu opúšťajú Varga, Frešo i Mallý. V lete Hammel s Mallým a Frešom nakrúca vynikajúci album "Pokoj vám", ktorého vydanie ´vyššia moc´ nepovoľuje. V skladbách si ako hosť zahral aj Varga, ktorý medzitým s bubeníkom Dušanom Hájekom a basákom Fedorom Letnanom sformoval legendárne Collegium Musicum. Prúdy v zostave Hammel, Varga, Hájek a Saller prezentujú nový koncertný program "Pokoj vašim dušiam", sčasti pozostávajúci zo skladieb z nevydaného albumu "Pokoj vám". Koncom roka odchádza z kapely Saller a po ňom aj Mallý.

Po Frešovom odchode do Collegia, začiatkom roka 1970, prichádza do Prúdov nová krv v podobe gitaristu a hráča na organ, vtedy iba sedemnásťročného Františka Grigláka, basgitaristu Petra Baricu a bubeníka Milana Cacaného. Všetci traja spolu predtým tvorili kostru amatérskeho bandu Inside Of Fire. V tejto zostave kapela pokračuje vo svojich koncertných aktivitách. Onedlho však Baricu s Cacaným striedajú Alexander Fillo (basgitara) a Anton Kuruc (bicie). V tejto zostave získavajú Prúdy stály angažmán v Divadle na korze. Saller, ktorý sa nevedel vyrovnať so socialistickou normalizáciou, sa po skončení vysokej školy rozhodol emigrovať do Nemecka. Hammel sa v tom období spolu s Marcelou Leiferovou účastní ako autor skladby "Malá letná hra" na festivale v Rio De Janeiro, ktorému predsedá Paul Simon. Po návrate kompiluje rozhlasové nahrávky, ktoré vychádzajú v podobe albumu "Pavol Hammel a Prúdy" a niekoľkých singlov. Začiatkom decembra Hammel prekvapivo vystupuje v Lucerne na 2. country a western festivale, kde za skladbu "Akýsi cudzinec" získava cenu za najlepší sólový výkon. O niekoľko dní sa do Prahy opäť vracia, aby aj s Prúdmi vystúpil v rámci koncertu Praha Bratislava Beat Show.

Nasledujúci rok odchádza Hammel s kapelou prezentovať skladbu "Lúčny dom" na festival v sicílskom meste Vina del Mar (predsedom poroty bol Quincy Jones). Tesne pred odletom však Kuruc odmieta vycestovať a tak ho v kapele strieda Ľubomír Palai. Skladba sa objavila aj na festivalovej kompilácii. Pre mexický label Apollo nakrúcajú EP s anglickými verziami "Mama", "Kráľ slnečných hodín", "Medový máj" a "Šesť starcov". V decembri sa už tradične účastnia na 3. československom beatovom festivale. V novovzniknutom vydavateľstve Opus nakrúcajú (už bez Fillu) SP so skladbami "Medulienka" a "Poviem ti: pozri". V čase, keď sa "Medulienka" stáva hitom číslo jeden, v kapele opäť začína pôsobiť Frešo. V lete sa Griglák rozhodol prestúpiť do Collegia, s ktorým vzápätí nakrúca legendárne "Konvergencie".

V 1972-om prichádza gitarista Jozef Farkaš, basák Ivan Belák a violončelista Peter Baran, ktorý neskôr dotiahol klávesáka Jána Lauka. V tejto zostave kapela vystupuje na koncerte v sofijskej opere. Prúdy nakrúcajú niekoľko malých LP pre vydavateľstvá Panton, Opus i Supraphon, pričom prvé vydáva ešte v tom istom roku album "Som šťastný, keď ste šťastní". Hammel opäť odlieta na festival do Ria, kde prezentuje skladbu "Som štastný, ked ste štastní". Po návrate do vlasti s Vargom, členmi Collegia a gitaristom Radimom Hladíkom nakrúca dnes už priam kultový album "Zelená pošta".

Nasledujúci rok uziera svetlo sveta EP "Možno zajtra prídem k vám", "Nepoviem ti dovidenia", "Bábkar" a "Song o čiernej káve" (všetky Opus). Najmä skladba "Nepoviem ti dovidenia" sa stáva veľkým hitom. V tom období odchádza Palai, ktorého strieda Pavol Barna. V lete vystupujú (bez Barana) spolu s Collegiom na turné po ZSSR. Medzitým vychádza v Supraphone zbrusu nový album "Šľahačková princezná", ktorý mnohí považujú dodnes za ich najlepší titul (v tom istom roku získava titul ´platňa roka´).

V 1974-om má premiéru film režiséra Dušana Trančíka "Oblaky - modriny", v ktorom Hammel stvárnil jednu z hlavných úloh a v ktorom odzneli aj pesničky Prúdov. Z kapely následne odchádza Barna a na jeho post nastupuje štrnásťročný Pavol Kozma, ktorý sa neskôr stáva spoluzakladateľom Fermaty. Po vydaní SP so skladbami "Počítam" a "Praj mi dobrú púť" (Opus), Hammel kapelu rozpúšťa a nastupuje na základnú vojenskú službu, ktorú trávi vo Vojenskom umeleckom súbore. Prúdy v tom období fungujú iba ako štúdiová kapela s nestabilným muzikantským obsadením. Hammel a prúdy (v zostave Lauko, Kozma a ´modusácky´ Ladislav Lučenič) nakrúcajú album "Hráč" (1975).

Na obrovský úspech albumu sa podpísali známe skladby ako "Učiteľka tanca", či "Mladosť". V tom období sa Hammel spája s Jankom Lehotským a za pomoci jeho ´manšaftu´ (Lučenič, Zeleňák, Tomáš Rédey, neskôr Ladislav Severa), ako i jeho samotného, obnovuje koncertné aktivity, pričom táto jeho sprievodná kapela vystupuje pod názvom Prúdy.
S rokom 1976 prichádza ďalší spoločný album Hammela, Vargu a Hladíka "Na II. programe sna", akési voľné pokračovanie "Zelenej pošty". Časopis Mladý svět neskôr albumu udeľuje cenu Bielej vrany, za najlepší album roka. Hammel spolu s Modusom (alias Prúdmi) vydáva v Opuse SP so skladbami "Zázračný orchester", "Na rokoch nezáleží", "Stále je láska", "3375", "Keď som chodil do hudobnej školy" a "Až spadne opona". Nasledujúci rok vychádza pod hlavičkou Opusu singel "Destský plač" a "Pieseň o stratenej vianočnej rozprávke".

V 1978-om sa počas nakrúcania albumu "Stretnutie s tichom" spája s Hammelom a Laukom kompletná Fermata (Griglák, Anton Jaro, Cyril Zeleňák, Tomáš Berka) a jazzman Dušan Húščava. Na bratislavskej Novej scéne má v tom čase premiéru muzikál Cyrano z predmestia, ktorého autormi hudby sú Hammel s Vargom. Skladby z muzikálu neskôr vychádzajú aj v podobe samostatného albumu.

Pri príležitosti Medzinárodného roka detí vydáva Hammel v 1979-om album "Vrabec Vševed", s ktorého nakrúcaním mu vypomáhal Marián Varga, basák Pavel Daněk, klávesák Jaroslav Filip a bubeník Cyril Zeleňák, v jednej skladbe si hosťovsky zahral na gitare aj Dežo Ursíny. Ešte v tom istom roku nakrúca Hammel s Collegiom album "On a Ona". V roku 1980 nakrúca sólový album "Faust a margaréty" a o rok neskôr "Čas malín". Následne na to sa zúčastňuje nakrúcania collegiovských "Divergencií" a albumu skupiny Burčiak.

Na jar 1982 vyráža na turné spolu s Fermatou, po jeho skončení sa uskutočňuje prvý reunion Prúdov s členmi rôznych období histórie skupiny - Hammel, Varga, Frešo, Griglák a Kozma, ktorí v bratislavskom štúdiu S prezentujú koncertný program Prúdy 1966 - 2000.

Po vydaní albumov "Dnes už viem" (1983) a "Divadielka v tráve" Hammel spolu s Laukom a Martinom Karvašom (syntezátor) prezentujú v nových aranžmánoch jeho najväčšie hity aj pesničky Prúdov. V priebehu roka sa zloženie vykryštalizovalo na zostavu pozostávajúcu z Hammela, Svaťa Juríka (syntezátory) a Františka Grigláka (syntezátor, gitara).

V 1988-om (Hammel medzitým nakrútil albumy "Čierna ovca, biela vrana" /1985/ a "Verejná lyrika" /1987/) sa v rámci koncertného programu Skús to ešte raz predstavuje nové obsadenie Prúdov - Ján Lauko (klávesy), Andrej Šeban (gitara), Anton Jaro (basa), Jaroslav Rozsíval (bicie), Svaťo Jurík (klávesy) a hosťujúci Marián Varga. Ten spolu s Hammelom v nasledujúcom roku nakrúca a vydáva album "Všetko je inak".

V 1990-om Pavol Hammel a Prúdy (Hammel, Varga, Griglák, Frešo, Zeleňák) s veľkým úspechom absolvujú sériu vystúpení Comeback v Prahe, Brne a Bratislave, počas ktorých im na pódiu sekundujú Olympic, George And Beatovens, Synkopy 61 a ďalší. V 1992 si túto sériu, tentoraz pod názvom Comeback II zopakujú.

Dva roky po vydaní ďalšieho spoločného projektu Hammela, Vargu a Hladíka "Labutie piesne" (1993) nakrúca Pavol Hammel a Prúdy album "Unplugged", ktorý na odovzdávaní cien Zväzu autorov a interpretov získava titul ´album roka´.

V 1997-om vydáva Hammel sólovku "Život je...", o rok neskôr, po vydaní dovtedy nevydaného "Pokoj vám" vyráža so znovuoživenými Prúdmi (Hammel, Varga, Griglák, Frešo, Peter Preložník - klávesy a Cyril Zeleňák) na superúspešné turné po Slovensku, v rámci ktorého si v ´99-om dajú zastávku aj v Česku. Po skončení českej časti turné nakrúcajú v zostave Hammel, Varga, Griglák, Frešo, Preložník a Martin Valihora - bicie, vynikajúci album "Prúdy 1999", na ktorom sa okrem vyššie menovaných podieľali Oskar Rózsa, Juraj Burian a Martin Gašpar.

Prúdy:

Pavol Hammel - spev, gitara
Peter Saller - gitara
Vladimír Kaššay - basgitara
František Machats - bicie
Marián Varga - klávesy
František Griglák - gitara, klávesy
Fedor Frešo - basgitara
Petr Baran - violončelo
Cyril Zeleňák - bicie
Peter Barica - basgitara
Pavol Barna - bicie
Tomáš Berka - bicie
Ivan Belák - basgitara
Ľubor Dolinský - bicie
Andrej Fillo- basgitara
Dušan Hájek - bicie
Anton Jaro - basgitara
Martin Karvaš - klávesy
Pavol Kozma - bicie
Anton Kuruc - bicie
Ján Lauko - klávesy
Ladislav Lučenič - gitara
Vladimír Mallý - bicie
Petr Petro - bicie
Ľubomír Plai -bicie
Milan Cacaný - bicie
Peter Preložník - klávesy
Andrej Šeban - gitara
Marcel Buntaj - bicie
Juraj Griglák - basgitara
Martin Valihora - bicie
Jozef Farkaš - gitara
Jaroslav Filip - klávesy

Diskografia (albumy):

Prúdy:

Zvoňte zvonky (LP 1969, CD 1993, 1999 - špeciálna edícia k 30. výročiu, obohatená o množstvo bonusových skladieb)

Pavol Hammel a Prúdy:

Pavol Hammel a Prúdy (LP 1970, CD 1995 + 2 bonusy)
Som šťastný, keď ste šťastní (LP 1972, CD 1997)
Šľahačková princezná (LP 1973, CD 1994)
Hráč (LP 1975, CD 1996)
Pavol Hammel a Prúdy 1966 - 1975 (1982)
Divadielka v tráve (1984)
Čierna ovca, biela vrana (1985)
Verejná lyrika (1987)
Pokoj vám + bonusy (1998)
Prúdy 1999

Vynikajúca, podrobná oficiálna stránka Pavla Hammela.

spracoval Igor PETRUŠKA

späť

 

rozhovory

takto to počuje...

recenzie

koncerty

profily

diskusné fóra

 

---Reklama---

www.bubenici.com

----------------

(c) Box Network Ltd

NAJ.sk

Box network : Music.box.sk \ Cassovia \ Lakmuz \ Inzero \ Linka nádeje \ Pútnici
International sites: NewOrder \ Astalavista \ Mp3 box \ Linux \ DVD \ Code \ Eye \ Thrax \ Gameguru \ Blackbox \ Discussions \ Pixel32